Kampanjebilde 2025
En jente sitter i rullestol i en døråpning i et klasserom og smiler. Bak henne sitter i andre elever. Hun har gul kjole og døra er grønn.

Årets TV-aksjonskampanje i gang

Tina spiller hovedrollen i årets TV-aksjonskampanje. Hva mangel på tilrettelegging betyr, kjenner hun selv på kroppen hver dag.

Tina er 14 år, har selv ryggmargsbrokk og bor i Uganda. 
 
– Tina har frem til nå ikke fått mulighet til å gå på skole. Mangel på tilrettelegging er en av årsakene, følelsen vi ønsker å formidle gjennom filmen er dermed reell. Målet er at de som ser kampanjen skal kjenne på utfordringene mangel på tilrettelegging gir. 

Det sier Shamaila Marita Lein, markeds- og næringslivsansvarlig i TV-aksjonen.
 
 – Motivere hele Norge til å bli bøssebærere
Årets TV-aksjon går til Atlas-alliansen og skal åpne dører for funksjonshemmede som lever i krig og fattigdom. Kampanjen er for første gang laget av ANTI i samarbeid med TV-aksjonen og Atlas-alliansen.
 
TV-aksjonsteamet fra ANTI ledes av Torstein Drogseth, leder for reklame i selskapet. Einar Film, med regissør John Andreas Andersen, har produsert kampanjefilmen for TV-aksjonen og ANTI.
 
– Samarbeidet med TV-aksjonen og Atlas-alliansen har vært ekstremt givende og lærerikt, og vi er kjempestolte av resultatet. Med årets kampanje skal vi motivere hele Norge til å bli bøssebærere, sammen skal vi gi nødhjelp, utdanning og muligheten til et bedre liv for 200 000 mennesker, sier Drogseth.
 
Sentral ressursgruppe
En ressursgruppe bestående av mennesker som selv har ulike funksjonshemminger, har vært avgjørende for utviklingen av årets TV-aksjonskampanje.
 
– Ressursgruppen var en utvidet del av teamet og var avgjørende for utviklingen av kampanjen. De ga oss verktøyene vi trengte for å forstå landskapet, sier Lein.
 
Bøssebæreren som løsningen
Bøssebærerne er hjertet i TV-aksjonen. Det er besøket i døra som gjør at folk gir, enten med kontanter eller via Vipps. I 2024 ble det samlet inn nesten 130 millioner de timene bøssebærerne var ute.
 
– Når døren lukkes for Tina i filmen, åpnes døren av bøssebæreren. Det er nettopp det TV-aksjonen handler om i år. Sammen åpner vi dører for funksjonshemmede som lever i krig og fattigdom, sier Lein.
 
Om årets TV-aksjon
Årets TV-aksjon går til Atlas-alliansen og skal åpne dører for funksjonshemmede som lever i krig og fattigdom. Pengene vil gå til skolegang, helsetjenester og nødhjelp, samt hjelpemidler som skolebøker med punktskrift, rullestoler og proteser. Vi skal gi 200 000 mennesker med funksjonsnedsettelser og familiene deres i Palestina, Ukraina, Etiopia, Nepal, Tanzania, Uganda og Zambia et bedre liv.

Bli bøssebærer 19. oktober