Unge med flyktningbakgrunn bidratt til årets kampanje
Foto: Jens Marius Sæther

Unge med flyktningbakgrunn bidratt til årets kampanje

– Ikke vis barna kun som stakkarslige flyktninger, men vis håpet, drømmene og krafta de har.
I årets TV-aksjon har ungdommer fra krigsområder vært med på å utvikle kampanjen. 

Høstens store kampanje for TV-aksjonen NRK er i gang, og i år går pengene til Redd Barnas arbeid for barn i krig og konflikt. Det er reklamebyrået NORD DDB som står bak årets kampanje. 

I arbeidet med kampanjen meldte et viktig spørsmål seg: Hvordan kunne budskapet presenteres på en måte som ikke føles feil for de flere hundre tusen av våre landsfolk som selv har flyktet og opplevd krig?

– Vi måtte rett og slett snakke med dem det gjelder. Vi i Redd Barna har samarbeidet med en gjeng kloke ungdommer som selv har flyktet fra krig og konflikt, forteller Frederick A. Reiersen, rådgiver for barns medvirkning i Redd Barna.

Å være på et lag med andre gutter som har vært på den samme reisen, har hjulpet gutta i Lambertseter Kings mye i hverdagen. Foto: Jens Marius Sæther

En av dem er syriske Haidar som har startet fotballaget Lambertseter Kings i Oslo. Laget består av 28 unge som har erfaring med å leve i krig og komme til Norge som barn. De viktigste rådene fra Haidar og gutta var:

– Ikke vis barna kun som stakkarslige flyktninger, men vis håpet, drømmene og krafta de har. Men dere må heller ikke presentere et glansbilde av krig. Å være barn i krig er forferdelig farlig og skummelt – hele tiden.

Du ser TV-aksjonskampanjen La barn leve i fred over hele landet de to neste ukene. Målet er å skaffe bøssebærere til aksjonsdagen 22. oktober – bli bøssebærer her

Kampen mot fortida: Les den sterke historien til Lambertseter Kings her